Pierwszymi kolonizatorami górskich lasów byli prospektorzy, czyli poszukiwacze surowców mineralnych, i górnicy. Królewski hetman górniczy Krzysztof Gendorf zaczął w połowie XVI wieku wydobywać rudę żelaza i zakładać huty żelaza. Kopalnie i huty zużywały drewno, Gendorf wezwał więc doświadczonych drwali i flisaków ze swojej ojczystej Karyntii, ze Styrii i Tyrolu. Przybysze osiedlali się wraz z całymi rodzinami i zakładali nowe osiedla, np. Krausovy Boudy, nad którymi prowadzi nasza trasa do Szpindlerowego Młyna. Osadnicy ścinali drzewa, budowali mielerze do produkcji węgla drzewnego i po rzekach spławiali pozyskane drewno. Pozostała po nich sztuka poskramiania potoków. Jej przykład znajdziemy w pobliżu schroniska Bouda u Bílého Labe na potoku zwanym Čertova strouha (Czarcia Struga). Ponad 100 lat przetrwał tu mistrzowski system dziesiątek kamiennych progów spowalniających prąd rzeki i zapobiegających powodziom.
Trasa:
Plac Nám. Míru Vrchlabí © - na zachód ulicą Husovą koło Muzeum Karkonoskiego, wspólnie z żółtym szlakiem pieszym, Kněžická chalupa ©, rozdroże Křížovky, Benecko - odbić w prawo (szlak rowerowy 10A) z szosy wspólnie z czerwonym szlakiem pieszym na Žalý, wieża widokowa Žalý © - szlak rowerowy 10A, rozdroże Rovinka © - szlak rowerowy 11, Třídomí - szlak rowerowy 12, Labská (trasa 12), Horní Mísečky - trasa 1A, Bedřichov ©, czerwonym szlakiem pieszym do ośrodka Vojenska zotavovna Bedřichov, następnie szosą główną koło małpiego gaju (Monkey Park), wjazd na czerwony szlak pieszy - przez Biały Most (Bílý most) ©, za mostem wjazd na szlak rowerowy 16, Stoh (trasa 16), schronisko Bouda U Bílého Labe (16), droga Weberova cesta - wzdłuż Białej Łaby © (16), Pod Dívčí strání (drewniany obiekt KRNAP) - wjazd na trasę 14, centrum Szpindlerowego Młyna - przez Bílý most do Disko-baru Dolská © - stąd ścieżką rowerową 1A, Nad přehradou (1A) - wspólnie z żółtym szlakiem pieszym, rozdroże Nad Krásnou Plání, Strážné - centrum © - żółtym szlakiem pieszym aż do Vrchlabí ©.
Długość trasy 51 km. Zróżnicowana nawierzchnia - asfalt, drogi utwardzone i nieutwardzone.